måndag 19 november 2007

Go´natt SVT...

Få saker är så tråkiga som måndagar i november. Därför var det skönt att denna måndag sitta nära den blå himlen på Gondolen och äta lunch med Hasse Breitholtz, vd på TV3. Vi åt båda halstrad rödingfilé (även om det stod rödingingfilé på menyn..?).

Då Hasse är före detta skivbolagsdirektör är det svårt att inte komma in på musik. Vi hann även avverka ämnet tyska bilar innan vi kom in på frågan som egentligen skulle stå i fokus – annonsör-/mediebyråersättningen. D v s den rabatt de annonsörer som köper medieutrymme genom mediebyrå enligt praxis har rätt att få. Jag gav också TV3 och alla övriga kommersiella tv-kanaler, verksamma i Sverige, mitt fulla stöd mot den hetskampanj SVT har startat i tv såväl som på sin webb.

Jag undrar verkligen om detta lågvattenmärke till utspel, i sann självgodhet, ligger i linje med SVT:s sändningstillstånd? Jag är mycket skeptisk. ”Barnreklam är förbjudet i svensk tv. Men TV3 och Kanal 5 är inte svensk tv. De är engelska kanaler som sänder på svenska. Och då kan man strunta i det förbudet. SVT. Fri television.” Eller ”TV4, Sydsvenska Dagbladet, SF, Dagens Industri, DN, Expressen ägs av Bonnier… SVT ägs av dig, dig, dig, dig… SVT. Fri television.”

Det hela känns helt enkelt som DDR. Reklam är farligt. Minst lika farligt som privata vinstintressen. Jag förstår att SVT känner sig pressat. Man tappar tittare. Men att ge sig på konkurrenterna på detta sätt är inte fair play. Och om nu reklambudskap är farliga – lev som ni lär - skippa reklamfilmerna och byråarvoden till F&B. Lägg istället er reklambudget på att köpa in och producera riktiga program.

John Blund (på tyska Unser Sandmännchen eller Sandmann) var en östtysk serie som bl a sändes i SVT i början av 1970-talet. Ovanstående bild på vår östtyske lilleman är lånad Wikipedia.


Andra bloggar om: , , , intressant.se

Inga kommentarer: