Dag 4 – torsdag den 6 mars
Gårdagens konferens med WFA (World Federation of Advertisers) hade rubriken ”Effective Consumer Engagement”. Temat känns extra passande för oss som mellan varven hinner med att vistas på Mumbais trafikerade gator.
Alla som bor i denna mångmiljonstad tycks ha försäljning som sin huvudsyssla. Merparten av dessa försäljare har dock vare sig butik eller stånd. Handelsplatsen utgörs istället av trottoaren eller delar gatan.
Så fort du kliver ut genom en dörr träffar du någon som vill sälja. Det kan röra sig om en taxitur, en världskarta med länder som DDR och Tjeckoslovakien, ett par trummor, en träelefant, en flaska vatten tappad i en begagnad PET-flaska.
Idérikedomen bland stadens säljkår är oändlig, vilket självklart gynnas av att många besökare är alldeles för godtrogna. En norrman blev erbjuden skoputs för ett par dollar och när betalning väl skulle ske hävdade skoputsaren att det överenskomna priset endast gällde en sko.
Ett lustigt inslag i gatumiljön är alla ”ballongmän” (jag har valt att kalla dem för detta) som försöker pracka på folk sina jätteballonger. Dessa väl tilltagna gummimonster påminner snarare om jättepäron på drygt en meter. En tidig morgon sprang en ”ballongman” i kapp mig och tryckte sin jätteballong mitt i skrevet på mig, var efter han frågade ”Hello sir! Very special price just for you, sir…”. Jag köpte ingen ballong.
Det gjorde däremot en kanadensare som deltar på WFA-konferensen. Han inhandlade glatt ett sexpack med, vad han trodde var, jätteballonger. Men när han senare på hotellrummet öppnade påsen och granskade innehållet visade det sig att ballongerna han köpt inte var större än kondomer.
Trots flera dagars ihärdig forskning har jag inte lyckats lista ut vad man ska ha dessa jätteballonger till. Jag har till och med frågat flera av ”ballongmännen”, men hittills har inga velat förklara…
I gazed a gazely stare at all the millions here. We must have died alone. A long, long time ago. Who knows? Not me. We never lost control. You're face to face with the Man who sold the World.
The Man Who Sold the World,nDavid Bowie
Andra bloggar om: WFA, World Federation of Advertisers, David Bowie, intressant.se
fredag 7 mars 2008
”Ballongmannen” – eller att vara kund på gatorna i Mumbai
Anders Ericson klockan 13:38
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar