torsdag 27 mars 2008

Guldägg, kreativitet och The Killers

Om drygt en vecka är det dags för årets upplaga av Guldägget. För många år sedan skrev jag en debattartikel med rubriken ”Guldägget är som att ge nobelpriset till Fröken Sverige”. Gissa om jag fick elaka kommentarer från byråbranschen?

Idag skulle jag kanske ha uttryckt mig något mer diplomatiskt. Ägget fyller trots allt en funktion även om guldäggsjuryn enbart belönar kreativitet. Oavsett om kreativiteten hjälpt eller stjälpt annonsören och varumärket.

Det som då fick mig att ifrågasätta tävlingen var det årets vinnare av filmkategorin som gick till Pripps Blå och Lowe Brindfors. Filmen var dålig och kreativiteten likaså. Dessutom var konceptet så långt ifrån det manér man byggt upp under decennier. Detta visste både Brindfors, Pripps likväl som undersökningsföretaget. Samma vecka som man fick sitt Guldägg övergav Pripps den inslagna vägen och återgick till sitt marina ursprung. Det var kreativt. Jag har inget emot kreativitet, men den är inte värd något så länge den bara bidrar till Guldägg.

Ibland känns resultaten av alla tävlingsjurys som ett stort casino, där det snarare är slumpen än skicklighet som fäller avgörandet. På tal om casion så längtar jag just nu till soliga Las Vegas. Inte till enarmade bandiet och roulettbord utan till ljuset, ”Strippen” och den öken som omger den lilla staden i Nevada. Men så länge får jag hålla mig tillgodo med Las Vegas stoltheter – The Killers.

When You Were Young, The Killers
You sit there in your heartache
Waiting on some beautiful boy to save you from your old ways
You play forgiveness
Watch it now ... here he comes!
He doesn't look a thing like Jesus
But he talks like a gentleman
Like you imagined when you were young

Andra bloggar om: , , intressant.se

Inga kommentarer: