Jaha, då var Guldägget över för den här gången och det är bara att konstatera att det är de stora reklambyråernas tävling. Eller snarare juryns tävling. En snabb titt visar nämligen att 9 av 10 ägg gick till byråer som fanns representerade i årets guldäggsjury.
Av de 18 byråer som fick dela på gårdagens 36 guld- och silverägg så ingick inte mindre än 16 av dessa i årets jury. Det vill säga 89 procent av årets ägg delades ut till byråer som fanns representerade i juryn.
Vad säger då denna siffra? Jo, att juryn främst premierar sig själv. Något annat svar är svårt att finna. Vill du ha ett ägg ska du säkerställa en plats i guldäggsjuryn.
Och nu över till något helt annat. Idag är det 40 år sedan medborgarrättskämpen Martin Luther King sköts till döds på en hotellbalkong i Memphis, Tennessee. Denne store icke-våldsförespråkare, som bara blev 35 år, är vid sidan Winston Churchill utan tvekan en av de bästa talarna genom tiderna . Vem har inte fascinerats av hans tal ”I have a dream”?
U2:s hyllning till denne store man:
Early morning, April 4
Shot rings out in the Memphis sky
Free at last, they took your life
They could not take your pride
In the name of love!
What more in the name of love?
In the name of love!
What more in the name of love?
In the name of love!
What more in the name of love...
Pride (In the name of love), U2 (1984)
Andra bloggar om: Guldägget, Martin Luther King, Winston Churchill, U2, intressant.se
fredag 4 april 2008
90% av årets guld- och silverägg gick till den egna juryn och länge leve Martin Luther King!
Anders Ericson klockan 14:48
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
4 kommentarer:
Jo, men Anders. Vad är egentligen nyheten? Brukar inte Guldäggsjuryn dunka fram sina kompisar? Det är väl det gängse förfarandet och den främsta anledningen till äggets låga trovärdighet.
Hi! Du har nog rätt, men det hindrar ju inte att vi åter lyfter frågan... Anders
Ja varför inte slänga in deasigns praktikanter i juryn.
Vem ska sitta i juryn om inte folk från våra bästa reklambyråer?
"Vem ska sitta i juryn om inte folk från våra bästa reklambyråer?"
Är inte det lite hönan och ägget-logik? Hur vet vi att de är bäst? Flest guldägg eller?
Skicka en kommentar