onsdag 16 april 2008

Jo, detta är en jävligt bra annons!

Jag ville ha en annons. En klassisk annons av sent 60- eller tidigt 70-tals snitt med bra copy och ett tydligt budskap. Uppdraget gick därför till en av landets absolut mest skickade copywriters för detta uppdrag och plötsligt hade vi en annons. En riktigt bra annons.

Några veckor senare fanns annonsen i landets största dagstidningar. Dagen D var den 10 april. Samma dag som vi arrangerade Stora Annonsördagen. Många människor hörde av sig. De allra flesta var positiva, glada och supporterande med omdömen som ”Äntligen!”, ”Fan va bra!” eller ”Gud så välskrivet!”.

Några var mindre smickrande i sina utlåtanden. Så här skriver till exempel en insändare på ETC:s hemsida som till råga på allt titulerar sig copywriter; ”Tänk så underbart – en värld med reklam utan kapitalism och nyliberalism!”. Hm…min tolkning av hans idealvärld är den som förekom i det socialistiska östblockets stater och är snarare att betrakta som propaganda och definitivt inte som reklam.

Svenska Dagbladets Martin Jönsson, som oftast brukar vara så omdömesfull, skriver bland annat; ”Den mest irriterande reklamkampanjen just nu är en kampanj för varför reklam är bra.” Martin fortsätter med bland annat; ”Problemet är att de helt saknar lyhördhet. Det finns ingen vilja att sätta sig in i publikens situation och förstå vad reklamtröttheten handlar om…”.

Men Martin Jönsson missförstår syftet med denna annons. Den har inte till uppgift att lösa frågan kring människors reklamtrötthet. Eller att det idag finns alltför mycket av dålig reklam. Nej, istället ska annonsen tala till alla dem i vårt samhälle som är starkt kritiska till reklam som företeelse. En grupp vars inställning till reklam inte påverkas av reklamens utbredning eller dess uttrycksformer.

Vi vill helt enkelt berätta att vårt ekonomiska välstånd till största delen byggs på fri konkurrens och det fria kommersiella ordet och att vi alla är beroende av att reklamen får leva. Diskussionen om dess omfattning och uttrycksform får vi väl ta upp i en annan kampanj…

Andra bloggar om: , , intressant.se

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Anders, kul att Sveriges Annonsörer tar bladet från munnen och förmedlar lite starka åsikter.

Men får man fråga vilka du vänder dig till? Din målgruppsdefinition är lite svepande. Du säger att det är »alla som är kritiska till reklam«?

Jag är också kritisk till reklam och i likhet med mig tror jag att de flesta faktiskt inser varför vi har reklam och vilken nytta den gör. Jag är ganska säker på att det inte är reklamen i sig som folk främst retar sig på, utan den irriterande påflugenheten, det nedlåtande tilltalet och den förolämpande låga intelligensnivån som gör folk avigt inställda till reklam. Något som vi båda vet kommer sig av bristande kommunikationskunskap och för dålig insikt i konsumentens vardag.

Annonsen är dock klart bättre än den som Svenskt Näringsliv gjorde häromåret (se länk nedan).En kampanj som förde med sig en unken doft av gammal sjuttiotalsretorik och som fick många av oss spyfärdiga. Det verkar som Sveriges Annonsörer och Svenskt Näringsliv har kommit fram till en gemensam problemformulering.

Men frågan är om ni inte slår in öppna dörrar?

Om ni, som man kan utläsa från annonsen, egentligen vänder er till politiker, varför då inte istället prata om sanerande åtgärder och din organisations roll? Varför inte utnyttja det dyra dagspressutrymmet till att prata om hur viktiga ni är för branschen istället för att försvara allt kulturell förorening som den här branschen faktiskt producerar.

Annars var det ett friskt initiativ.

http://www.minegoestoeleven.com/2007/12/14/svenskt-naringsliv-dags-att-vakna/

Anonym sa...

Hello. This post is likeable, and your blog is very interesting, congratulations :-). I will add in my blogroll =). If possible gives a last there on my blog, it is about the MP3 e MP4, I hope you enjoy. The address is http://mp3-mp4-brasil.blogspot.com. A hug.

Anonym sa...

bra start