fredag 26 september 2008

Superbrands vinnare av årets Antibrands

Igår kväll avgjordes årets upplaga av tävlingen Superbrands. Detta år var det dags för kategorin business –to-business. Jag måste erkänna att jag aldrig riktigt har förstått mig på denna tävling och jag är långt ifrån ensam.

Några frågor som jag alltjämt funderar över rörande Superbrands är:
· Vilka är kriterierna för att vinna och bli ett superbrand?
· Är det fortfarande så att man måste betala 70 000 till 80 000 kronor för att få vara med i boken Superbrands där de korade vinnarna slutligen publiceras?

Vad avser den första frågan så framkom detta i alla fall inte i samband med prisutdelningen på Berns igår kväll. Förvisso var jag inte där, men en kollega var på plats och enligt henne var det sannolikt ingen i publiken som förstod varför just årets finalister kommit med. Inte ens vinnarna kunde svara på frågan varför just de vunnit.

Inget ont om Forsman & Bodenfors. En enastående byrå. Men hur kan det komma sig att ett så pass okänt varumärke som F & B - i alla fall utanför vår lilla bransch - kommer så högt som på 23:e plats samtidigt som Scania blir 55:a i Superbrands varumärkesranking ? Har parametern kännedom ingen som helst betydelse i denna tävling?

Jag bestämde mig för att kontakta en juryledamot i årets Superbrandtävling och frågade henne vilka kriterierna var. Svaret jag fick var allt annat än tydligt och bör nog inte belasta henne utan istället arrangören. Att juryn enligt henne inte heller fick veta resultaten av deras poängsammansättning gjorde mig ännu mer misstänksam mot denna tävling. Jag fortsatte därför mitt sökande och kontaktade en annan juryledamot, som tidigare deltagit i denna tävling, och fick i stort sett samma svar även här. Förvirrat och otydligt . Suberbrands måste vara årets Antibrand.

Andra bloggar om: , intressant.se

3 kommentarer:

Unknown sa...

Snygg hemsida har dom i alla fall! ...eller inte.
http://www.superbrands.easysite.org/27481

Anonym sa...

detta är rätt hemsida

http://www.superbrands.com/sweden/

Anonym sa...

för övrigt vill jag säga att undersökningen är första steget och görs av sifo och en jury, som ställer upp på detta friviligt!

när listan är klar gör superbrands en bok där alla som är utvalda är med, vissa av dom kan betala för att få 2 sidor och berätta lite om företaget..det är ingen hemlighet att det kostar pengar..

jag tycker att det är rimligt att det kostar för att verksamheten ska funka !