Årets 100-wattsgala är över för denna gång. 900 gäster, 31 priser och en utomordentligt bra Renée Nyberg - som var kvällens ”programledare” - resulterade tillsammans i att årets prisutdelningen blev en av de bästa 100-wattsfesterna hittills.
Ett par gäster har mailat och klagat över att de fått vänta på maten. Det är dock en logistisk utmaning att servera 900 personer med för- och varmrätt, nubbe, dryck, kaffe och avec. Stadshuset torde dock vara en av de bästa på området. Det är inte för inte de får arrangera Nobelmiddagen.
Rolf van den Brink, chefredaktör på Dagens Media, var en av få som tydligen inte gillade årets 100-wattare. Under rubriken ”Ineffektiva 100-wattaren borde heta Guldkråkan” anser chefredaktören att tävlingens ambition istället borde vara premiera kampanjer med små reklambudgetar som gett maximal effekt. Och att Sveriges Annonsörer främst premierar sina största medlemmar, d v s de som bidrar med den största medlemsavgiften.
Först blev jag arg på Brink. Skickade ett mail och hävdade att han var ute i det blå (hallen?). Premiera stora annonsörer? För det första är det inte jag eller mina kollegor som nominerar de tävlande kampanjerna. Det gör fyra olika ytterst kompetenta jurygrupper. Fyra stycken 100-wattare delades ut. Två av dessa gick till vad jag skulle anse vara relativt små annonsörer – Alkoholkommittén och Ejendals, vilka inte ens är medlemmar i Sveriges Annonsörer.
Därefter insåg jag att Brink kanske haft en riktigt dålig dag. Kanske tandvärk? En p-bot. Eller kanske är det bara ett uttryck för den missunnsamhet som alltför ofta visar sig i vår bransch? Så upp med mungiporna Roffe, låt oss istället glädjas med de annonsörer och reklambyråer som tillsammans gett oss reklam som både berör och är effektiv.
Andra bloggar om: 100-wattaren, Dagens Media, Rolf Van Der Brink, Sveriges Annonsörer, intressant.se
fredag 16 november 2007
Rolf van den Brink i det blå (hallen?)
Anders Ericson
klockan
00:02
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
1 kommentar:
Alla som jobbar i reklambranschen borde vara tacksamma för att 100-wattaren håller effektens fana högt. Visst finns det brister i stringensen bakom hur och vad som mäts och redovisas, men utan 100-wattaren skulle vi vara utelämnade åt Guldägget, Cannes och Resumés listningar enbart baserade på gissningar och tyckanden.
Branschen blir allt bättre och proffsigare, och 100-wattaren är en bidragande kraft som hjälper oss åt rätt håll.
/Tomas Lundgren - Rapp Collins
Skicka en kommentar