Lars Nord, professor i medie- och kommunikationsveten-
skap, tar i sin nyutkomna bok ”Medier utan politik” upp frågan om den politiska styrningen av medier. Dagspressens presstöd är i allra högsta grad en fråga om politisk styrning och jag tror att de flesta i dag är överens om att ju mindre den politiska styrningen är av våra medier desto bättre.
Reklamskatten tillkom i början av 1970-talet som en intäkts-källa för just presstödet. Den nya skatten skulle rädda delar av dagspressen och främst den socialdemokratiska A-pressen. Modellen var lika enkel som genial: reklamskattepengar in - presstödspengar ut…
Sedan dess har denna punktskatts vara eller icke vara diskuterats och skattesatsen ändrats. Men skatten lever alltjämt vidare, trots att det lär finnas en politisk majoritet i riksdagen för att en gång för alla begrava den.
Jag anser, som många andra, att skatten skulle ha slopats för länge sedan. Anledningen till detta är flera. Den är lika otidsenlig som orättvis, då den enbart belastar äldre medier (bland annat tidningar, utomhusreklam och bio) samtidigt som till exempel TV och Internet är befriade. En annan orsak är att regelverket är minst sagt svårtolkat. Utgår det till exempel skatt på ett programblad i en tidning? Försök själv att tolka Skatteverkets regler.
Förra veckan träffade jag David Bonnier från SF Media. Som representant för ett av de medier som alltjämt tvingas betala denna skatt undrade han vad Sveriges Annonsörer gör åt frågan? Mitt svar blev kort och gott – inget! Svaret är kanske en smula förvånande?
För skatten bör ju försvinna. Men den dag skatten väl är borta kommer medierna inte att låta denna skattereducering avspeglas i lägre annonspriser. Med andra ord kommer annonsörernas mediekostnad inte att minska. Istället får medierna en välkommen marginalförstärkning på 8 härliga procent. Därför är detta ingen prioriterad fråga för landets annonsörer. Vinnarna är istället de traditionella medierna.
Andra bloggar om: Reklamskatt, Presstöd, Sveriges Annonsörer, intressant.se
måndag 28 januari 2008
Reklamskatten - till nytta för vem?
Anders Ericson
klockan
16:22
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar