måndag 21 januari 2008

Förbud och lagar löser inte alla problem

Sedan cirka 15 månader tillbaka har vi en borglig regering. En del har märkt av detta genom en extra slant i plånboken. Andra har känt av det genom tuffare arbetsmarknads- och bidragsregler. Men om vi tittar på den kultur- och konsumentpolitik alliansen har bedrivit sedan man tillträdde så är det till stora delar en socialdemokratisk politik man för. Detta har man inte minst bevisat under den förra veckan (vecka 3).

Här kommer några exempel:

Regeringen försvarar barnreklamförbud
Jag är förvånad över att regeringens förklaring till varför man envist fortsätter att hävda ett förbud mot reklam i etermedia till barn under 12 år. Den nya svenska marknadsföringslagen ska harmoniseras med övrig lagstiftning inom EU. En svensk anpassning till EU-reglerna betyder heller inte att reklam riktad till barn blir helt oreglerad, tvärtom skulle det på vissa områden leda till skärpta regler. Lagen skulle egentligen redan vara i kraft, men regeringen har förhalat en proposition till riksdagen för att den vill behålla barnreklamförbudet i Sverige.

• Förslag till lag mot sexistisk reklam
I tisdags förra veckan presenterade regeringens utredare, Eva-Maria Svensson, ett förslag mot sexistisk reklam. En lag löser inte frågan. En konstruktiv debatt, branschens egenåtgärder i kombination med utbildning av annonsörer och reklamare är den bästa lösningen. ERK (Etiska Rådet mot Könsdiskriminerande Reklam), vilket är ett egenåtgärdsprogram i syfte att självreglera, hanterar mellan 300 till 600 anmälningar per år. Får vi en lag uppskattar jag att Konsumentverket (som blir tillsynsmyndighet) klarar av att anmäla mellan ett till tre ärenden till Marknadsdomstolen per år. Nej, självreglering är bättre och effektivare än en lag.

Jag tycker mig se att den nya regeringen, liksom den förra, för en politik där lagar och förbud står högre i kurs än eget ansvar och självreglering. Och oavsett vilka som styr landet så är lagar inte lösningen på alla problem.

Andra bloggar om: , , , , , , intressant.se

Inga kommentarer: