I torsdags förra veckan kom regeringen med beskedet att man lägger betänkandet Könsdiskriminerande reklam – kränkande utformning av kommersiella meddelanden (SOU 2008:5) till handlingarna. Det är ett synnerligen klokt beslut. Inte minst mot bakgrund av att könsdiskriminerande reklam är ett högst olämpligt område att lagstifta om. Detta då tolkningen helt och hållet handlar om personliga värderingar.
Jämställdhetsminister Nyamko Sabuni skriver i torsdagens debattartikel i Dagens Industri bland annat: ”Gränsen för reklam som innehåller värderingar och attitydpåverkan är inte lika enkel att dra. Regeringen har två alternativ: att lägga fram en lagstiftning som ligger i en gråzon om vad som är grundlagsenligt eller föreslå en grundlagsändring för att radera den konstitutionella oklarhet som råder. För att välja något av dessa alternativ måste jag vara övertygad om att en lag verkligen får den effekt vi vill uppnå – och det är jag inte.”
· Tack Nyamko och regeringen för att ni värnar om det fria ordet. Och för att ni gör rätt bedömning om att förslaget riskerar att stå i strid med yttrandefrihetsgrundlagen såväl som tryckfrihetsförordningen.
· Tack Nyamko och regeringen för att vi nu slipper en smakdomstol, som skulle varit fallet om vi fått en lagstiftning, vars domslut grundats på tycke och smak.
· Tack Nyamko och regeringen för att ni har förtroende för näringslivets egenåtgärder som också förbättras via en Reklamombudsman som kommer att installeras vid årsskiftet.
Andra bloggar om: Jämställdhetsminister, Nyamko Sabuni, Reklamombudsmannen, intressant.se
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar