”Rabatt på bra reklam. Fåfängt eller from förhoppning?” var rubriken på en av många debatter som arrangerades i samband med Stockholm Media Weeks andra dag. Förutom undertecknad hade Reklamförbundets Pia Grahn Brikell bjudits in tillsammans med OMD:s Carl Wåreus vilken är mannen som kläckt idén eller snarare låtit sig inspirerats av en artikel i Ad Adge.
Pia uteblev på grund av sjukdom så det blev endast Wåreus vs Ericson. Idén bygger på att låta svenska folket få rösta om vilken tv-reklam de anser vara bäst och därefter ge de annonsörer som hamnar högt i popularitet en belöning i form av rabatt eller bättre placeringar i reklamblocket. Hela denna idé är lika populistisk som korkad.
Vår bransch har tillräckligt med smakdomstolar som ska avgöra om reklamen ska anses vara si eller så . Och vad är föresten bra reklam? Jag är övertygad om att annonsören, reklambyrån och svenska folket många gånger har olika åsikter i denna fråga. Det finns gott om exempel på reklam som uppskattas av konsumenten men som inte har någon som helst effekt. Precis som det finns lika många exempel på motsatsen. Den finns också en risk att reklambranschen till slut blir en del av underhållningsindustrin. Och vem gladare av det?
De annonsörer som gör sin hemläxa och skapar reklam som upplevs som relevant och som samtidigt placerar den i rätt mediekanal får redan idag sin belöning. Denna belöning heter effekt och resulterar i mindre frekvens och räckvidd. Något alla tjänar på. Alla utom medierna.
Andra bloggar om: Stockholm Media Week, Reklamförbundet, OMD, intressant.se
torsdag 8 maj 2008
Rabatt på bra reklam?
Anders Ericson klockan 18:08
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar