söndag 18 maj 2008

Spårvagn genom ljuva livet

Prag dag 3

Exakt klockan 10 blev jag och kollegorna hämtade av den kvinnliga guiden med morotsfärgat hår. Hon skulle denna förmiddag ta oss till Prags främsta sevärdheter. Det visade sig att hon talade förvånansvärt bra svenska för att aldrig ha satt sin fot i Sverige. Vår guide kunde Prags långa historia och hon tvekade aldrig över ett enda årtal. Sådant imponerar!

Turen inleddes med spårvagn till Pragborgen som ligger högt med en majestätisk utsikt över den tjeckiska huvudstaden. Förutom turister vimlar denna plats av ståtliga palats, kyrkor, museer och trädgårdar. Pragborgen började byggas redan på 800-talet som en fästning i trä och under mer än 600 år har man hamrat och murat på denna, minst sagt, imponerande byggnad. Därefter var det dags för det obligatoriska besöket på den 600 år gamla Karlsbron som förbinder Gamla staden med Lillsidan vilka skiljs åt genom floden Vltava (Moldau).

Innan vi tog adjö av guiden hann vi med en snabbvisit vid det Astronomiska uret i den Gamla Staden. Vi åt gemensam lunch på en tjeckisk restaurang med vackra kaklade väggar och det kändes som att sitta i en bayersk ölhall. Vi åt tjeckisk husmanskost som hastigt sköljdes ned några glas kall Pilsner Urquell. Mitt favoritöl.

Med mätt mage tog jag en snabb promenad till Václavplatsen för att leta efter en skivaffär. Jag hittade två, men inga skivor som föll mig i smaken. Det enda jag hittills köpt är mat, öl och vatten. Något säger mig att detta kommer att bli en billig resa. 0 – 4 mot Finland. Suck!

Andra bloggar om: Pragborgen, Karlsbron, Astronomiska uret, Václavplatsen, Pilsner Urquell, intressant.se

Inga kommentarer: