fredag 20 juni 2008

Här skiner solen – så den svenska midsommaren känns avlägsen

Det förekommer svenskt midsommarfirande i Battery Park, längst ner på Manhattan. I övriga New York finns det inget som påminner om svensk midsommar. Inga midsommarstänger, inga Små grodorna och inget dåligt väder. Solen skiner från en molnfri himmel och det är 25 grader.

I morse läste jag i morgontidningen att det är 45 grader varmt och värmerekord i södra Kalifornien samtidigt som det är kraftiga översvämningar i området väster om Chicago.

De båda killarna före mig i kön köper varsin liter svensk vodka (inte Absolut). Varför jag gör dem påminda om att de köpt svensk vodka och att vi svenskar just idag firar midsommar och detta gärna tillsammans med rikliga mängder av just vodka. De tittar båda förvånad på mig och jag förstår med ens att de inte är ett dugg intresserade av svenskt midsommarfirande förutom själva vodkan.

Andra bloggar om: , , , intressant.se

Inga kommentarer: