Oavsett om jag kör förbi en IKEA-skylt i Hamburg eller Los Angeles så måste jag göra ett snabbt besök i varuhuset. Och har man en gång tiden arbetat hos Kamprad & Co är det något speciellt att kliva innanför entrédörrarna till dessa blå-gula möbelvaruhus.
Förvisso ser de i stort sett likadana ut vart man än kommer. Kanske med undantag för det i Kungens Kurva, söder Stockholm, vilket är störst. Den är en slags stolthet av att vara svensk som fyller mig varje gång när jag frotterar mig bland Billy-bokhyllor och Sultan-madrasser. För är det något som är påtagligt på IKEA, förutom låga priser, så är det Sverige. Jag vet inget varumärke som så tydligt signalerar det blå-gula Sverige så tydligt och framgångsrikt som just IKEA.
Vid utgången på IKEA i Kassel finns information och bilder om Småland. Och i det nyöppnade varuhuset vid Sawgrass, ett par mil väster om Fourt Lauderdale i Florida, möts alla kunder på sin väg ut av en vägg med texten ”Hej då!”.
Andra bloggar om: IKEA, intressant.se
söndag 6 juli 2008
Inget kan vara mer svenskt än IKEA
Anders Ericson klockan 17:31
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
1 kommentar:
Det är ju inte för inte de har ett starkt varumärke! Dom är bra på det där.
Skicka en kommentar