måndag 7 juli 2008

För en handfull dollar

Den låga dollarkursen gör sig ständigt påmind. Ett resultat av detta är de ovanligt många utländska turisterna (inklusive jag själv) som är här för att fynda.

Många saker har alltid varit billiga för oss européer i USA, oavsett om dollarn varit stark eller svag i förhållande till europeiska valutor. Bensinen till exempel. Trots att priset per gallon i det närmaste har fördubblats här i USA under de senaste åren är bensinen ungefär hälften så dyr som i Sverige. En gallon (ca 3,8 liter) kostar runt 24 kr (ca 4 dollar).

Bilar är ett annat exempel. Både nybilspriser och begagnatpriser är på en nivå som får oss svenskar att häpna. Eller vad sägs om en begagnad Mercedes C 230 kompressor av 2005 års modell för 90 000 kr. För samma pris får du en ett år gammal Ford Mustang cabriolet. Jag funderar över hur kan det komma sig att en reservdel, i form av en dörrsida till en tysk sportbil, i USA kostar 2 350kr (390 dollar inklusive skatt) samtidigt som denna i Sverige kostar över 6 000 kronor? Och priset i Tyskland, omräknat i euro, är nästan lika hutlöst dyrt Jag kan bara instämma i Tomas, en bekant till mig som reste hem till Sverige här om dagen, slutsats att det är vi européer som finansierar amerikanernas köp av europeiska bilar och reservdelar.

Nikons nya D60 (en digital systemkamera) med optiken 18-55/3,5-5,6 får du betala 6.500 kr för hos Expert hemma i Sverige. I Best Buy-butiken snett över gatan får du den för 4.100 kr (690 dollar inklusive moms).

Det slog mig att det är synd att man inte röker. Ett paket Camel kostar 2.85 dollar.

Andra bloggar om: intressant.se

Inga kommentarer: