torsdag 6 november 2008

Det stora raset

Denna förmiddag kommer Tidningsutgivarna att presentera ett par etnografiska studier om ungas mediebeteende. Om inte resultatet av studien visar att allt fler unga forsätter att rata dagspressen så blir jag förvånad.

Tittar vi på dagspressens andel av den svenska annonsmarknaden så råder det ingen som helst tvekan om att man allt mer tappar sin roll som det ledande annonsmediet.
På 15 år har dagspressen (storstads-, landsorts- och kvällspress) tappat sin andel av annonsmarknaden med 24 procentenheter och minskat sin andel från 52 till 28 procent.

Visserligen har dagspressen lyckats öka sina annonsintäkter med 1,6 miljoner kronor under dessa år. Men vi måste komma ihåg att samtidigt har hela annonsmarknaden under den aktuella perioden ökat med hela 17,5 miljonerkronor (enligt siffror från IRM). Dagspressen har helt enkelt inte lyckas följa med.

Lägger vi även till att medierna under dessa år fått hård konkurrens om från andra kanaler annonsörernas pengar - kanaler vilka inte är att betrakta som medier men liktväl olika former av kommunikationsdiscipliner - så blir dagspressens andel av de samlade investeringarna ännu mindre. Endast 17 procent.

Så den särställning dagspressen tidigare haft på den svenska annonsmarknaden är definitivt på väg att försvinna. Detta oavsett vad de etnografiska studierna visar på.

Andra bloggar om: , , intressant.se

Inga kommentarer: