fredag 21 november 2008

Tufft för dagspressen (part II)

Pappersindustrin har flaggat för kraftiga prisökningar på tidningspapper. En siffra på tjugo procent har nämnts, vilket naturligtvis kommer att slå hårt mot dagspressen.


TU (Tidningsutgivarna) säger att det är läsarna som ska få bära denna kostnadsökning. Vilket bäddar för ännu större ras för dagspressen som under de senaste åren sett sina upplagor minska kraftigt.

Att minskat dagstidningsläsande kommer att avspeglas i att tidningarna tvingas sänka sina annonspriser torde inte vara en alltför vild gissning. Framtiden ser minst sagt dyster ut för den svenska dagspressen med ökade kostnader, minskade upplagor och lägre annonsintäkter. Kanske blir nätet dess rädddning?

Andra bloggar om: , , intressant.se

5 kommentarer:

Anonym sa...

Inte kanske, nätet är svaret. Det är som transportbranschen under början på 1800-talet, häst eller lokomotiv? Vart kommer att bestå som transportmedel?

Anna Serner sa...

Upplageutvecklingen är tuff för dagspressen. Inte för att tidningarna inte har lyckats på nätet och i mobilen utan för att affärsmodellerna inte har hängt med. Man lyckas inte tjäna tillräckligt med pengar på enbart annonsering och prenumerationsintäkterna ligger enbart på papperstidningen.
Men jag håller med Miche. Nätet ÄR svaret. När vi har bra räckviddsmätningar i alla kanaler hoppas jag vi helt slutar prata om upplaga och istället pratar om ett varumärkes räckvidd. Då kommer tidningarna väl ut, för läsandet ökar på nät och i mobil.

Anonym sa...

Anna Serner, har på begåvat vis visat med sin kommentar på något vettigt.
Sluta prata om upplagan, och prata mera om varumärkets räckvidd, detta bör du driva hårt Anna.
Lantis

Anonym sa...

Jesper.
Det är väl ganska klart att abonnemangsintäkterna och annonsintäkterna inte löser problemet är nu ganska uppenbart.
Tidningarna är nu i ett läge som kräver mycket mera nytt än tidigare om affärsmodellen skall överleva. Nätet är nu kopplat till de flesta medborgarna oavsett om de är invandrare eller ursvensk, de kan då få allt gratis, varför köpa en tidning?

Anonym sa...

Jag är trött på snacket om upplagor, borde finnas andra mått som ger annonsören valuta. Om vi sätter oss ned i branschen, och ta fram andra fakta blir nog spelet lite annorlunda. Notera att vi aldrig haft så stora möjligheter att förändra mättekniker som även kan bli internationellt gångbara, för alla kanaler.