fredag 27 februari 2009

Tough times

Efter att snart ha tillbringat två veckor i USA märker man naturligtvis av den ekonomiska krisen. Precis som hemma i Sverige vinklar medierna allt utifrån ett krisperspektiv. Oavsett om det handlar om statistik över minskade restaurangbesök (till exempel säger 68 procent av vuxna tillfrågade amerikaner att de dragit ner på sina restaurangbesök) eller priserna på bostäder.


En sak är dock säker - mediernas oavbrutna fokusering på denna allvarliga kris inte får så många hushåll att våga öppna sina plånböcker. Och inga hjul lär heller börja rulla i första taget. Något som skulle behövs för att på sikt få fart på såväl den amerikanska som på de övriga ekonomierna i världen.

En av USA:s största detaljistkedjor för hemelektronik, Circuit City, slår nu igen alla sina butiker och lagren reas ut. Sedan januari 2008 har 3,6 miljoner arbeten försvunnit här i USA. Men det finns trots allt goda historier men de verkar inte få lika stor uppmärksamhet i amerikanska medier. En av dessa är till exempel Apple som i sin senaste kvartalsrapport kunde visa på en ökning av sitt resultat med stöddiga 29 procent.

Igår träffade jag en kvinna som sa: ”Jag är så trött på allt negativt som skrivs att jag inte längre orkar lyssna”. Jag kör på som tidigare och hoppas på att det snart vänder”. Jag följer hennes exempel.

1 kommentar:

t sa...

Äntligen en röst ur tystnaden! /Pontus