fredag 3 april 2009

Alla ägg i samma korg

Jag har aldrig gillat att upprepa mig. Men tyvärr tvingas jag motvilligt göra detta, efter att ha summerat hur väl vinnare av guld- och silverägg samt deltagande i Guldäggsjuryn så intimt är sammanflätade.

Av de tio guldägg som delades ut i samband med gårdagens Guldäggsgala så gick nio av tio guldägg till byråer som själva var representerade i någon av de tio juryerna. Med andra ord 90 procent!

Tittar vi på silveräggen i denna statistik finner man att 20 av de 26 silverägg gick till byråer som fanns representerade i någon av dessa guldäggsjuryer. Eller med andra ord 77 procent. En väldigt hög siffra det också.

Lägger vi alla dessa 36 ägg i samma korg finner vi att dessa till 80,5 procent plockades av byråer som fanns i någon av de 10 juryerna. Förra året var motsvarande siffra 89 procent. Förvisso en liten förbättring, men knappast något att vara stolt över.

Vad säger då dessa siffror? Jo, att juryn än en gång väljer att premiera sig själv. Något annat svar är svårt att finna. Och vill du vinna ett ägg ska du säkerställa en plats i guldäggsjuryn. Annars är det ingen större idé att tävla.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Men Anders, guldägget handlar om att primera kreativ reklam och det är på branschens egna villkor. Detta har inneburit att man inte vill att utomstående i form av reklamköpare, annonskanaler, utländska kreatörer etc. ska bedömma reklamen. Om du sen ska sätta ihop en jury, vore det inte då smart att de bästa i branschen blir domare? Det skulle ju vara rätt märkligt om man tvingades ta med mediokra kreatörer för att uppnå en större objektivitet. Du får gärna berätta vilket ägg som du tyckte var felaktigt utdelat samt vilket bidrag som borde ha fått ett ägg.

Men du kanske bara e sur för att ingen fråga om du ville vara med?

Putte sa...

Det du pekar på Anders kan ju helt enkelt vara en konsekvens av storleken på den svenska ankdammen. Sedan tar jag för givet att en jurymedlem anmäler sig som jävig och inte deltar i diskussionerna av den egna byråns bidrag. Så länge man sköter det snygg så är det hanterbart.