torsdag 19 november 2009

Vi får vad vi förtjänar...

För några år sedan samtalade jag över en lunch med den dåvarande chefredaktören för landets största morgontidning. Småleende sa han: ”du förstår väl att vi har den branschpress vi förtjänar” och han syftade på reklam- och mediebranschen.

Vid närmare eftertanke tror jag faktiskt att den gode chefredaktören hade fel. Vår bransch förtjänar en betydligt bättre press än den vi har. Tänk om vi istället hade en branschpress som tog reklam och mediefrågor på allvar istället för att försöka skapa ”storbråk” via olika tvivelaktiga artiklar?

En branschpress som förenar olika intressen och blir en kraft. En kraft i arbetet med att få utomstående aktörer att äntligen förstå att reklam och övrig marknadskommunikation är ett fantastiskt verktyg i arbetet med att få företag att växa.

Vad menar jag då med en press som vi förtjänar? Här kommer ett exempel: Tidigare idag fick jag frågan från två (!) journalister, med 30 minuters mellanrum, från en av landets mest tongivande branschtidningar varför Sveriges Annonsör valt att starta en internetrådgivningstjänst för medlemmarna.

Mitt svar var lika självklart som okomplicerat nämligen att det fortfarande finns en stor okunskap i branschen om hur man jobbar och mäter olika aktiviteter på nätet. Och att vi på detta sätt förhoppningsvis skulle kunna bidra med ytterligare kunskap. Jag tillade också att många av våra medlemmar efterfrågat denna tjänst, varför det sannolikt finns plats för fler aktörer på marknaden. Främst är det mindre och medelstora annonsörer som har begränsad kunskap internt om hur det ska använda de fantastiska möjligheter som internet kan skapa.

Men vad gör man som branschtidning med detta svar? Försöker att skapa bråk så klart! Och helst ett rejält storbråk. 30 minuter efter det att den siste journalisten lagt på luren kunde man läsa följande på deras webb: ”Webbrådgivarna om Anders Ericsons utspel: Hål i huvudet”. Längre ner i artikeln hittade man: ”uttalandet har fått flera webbkonsulter att gå i taket”. Jo jag tackar! ” Gå i taket”? Jag kan se framför mig hur en av journalisterna kastar sig på telefonen i den otåliga jakten i att få tag på en internetkonsult inför vilken han ivrigt framför: - Du vet väl att Anders Ericson på Sveriges Annonsörer anser att alla internetkonsulter är inkompetenta idioter? Vad ska vi tro att konsulten svarar? Och det är kanske ingen högoddsare att gissa sig till att artikeln i vanligt branschpressmanér blir ”Storbråk”, ”Hål i huvudet”, ”Rasar” etcetera?

Vilka ord ska vår kära branschpress ta till den dagen det verkligen handlar om storbråk? Och när ska vi äntligen få den branschpress vi så väl förtjänar? Svara den som vet?

3 kommentarer:

Anonym sa...

Deras idoler jobbar på Aftombladet. Det förklarar det mesta.

Anonym sa...

Lipsill, hacka i dig att du lät tungan gå före förståndet. Det var väl inget konstigt alls med hur Dagens Media hanterade dina uttalanden. Torka tårarna, och ha en trevlig helg.

Namn sa...

Wisely har startat en Facebook-grupp mot dig. Säger väl det mesta om tillståndet i den bransch du befinner dig i.