fredag 10 juli 2009

Daytona och Budweiser

En bekant till mig, Tomas, och jag bilade härom dagen från Ft Lauderdale till Daytona för att få sniffa bensin och känna doften av bränt gummi från biltävlingen Nascar. Sammanlagt såg vi 230 varv á fyra kilometer fördelade på två tävlingar på den klassiska Daytonabanan.

På tal om bilar så har bilbyggande inte varit amerikanarnas paradgren under de sista 50 åren. Jag hörde tidigare i år en svensk professor inom fordonstillverkning, verksam i Danmark, säga i radions P1 att problemet med den amerikanska bilindustrin är att de har för bra självförtroende. Den amerikanska bilindustrin , med andra ord Chrysler, Ford och GM, producerar bilar som allt färre efterfrågar.

Att tanka bilen är fortfarande en njutning i USA. En gallon (3,78 l) regular (lägsta oktan) är fortfarande löjligt billigt. Bara 2,60 dollar. För ett år sedan kostande en gallon 4,10 dollar.

Jag tröttnade härom dagen på det vattniga amerikanska ölet och köpte ett 12-pack tyska Warsteiner på Winn Dixie. Men den tyska drycken är på tok för besk i den 40 gradiga Floridavärmen. Så jag har återgått till Budweiser och Millers.

Andra bloggar om: , , intressant.se

Inga kommentarer: