fredag 11 december 2009

Vilken underbar värld!

Vi överlevde 2009. En härdsmälta för många kan tyckas – men vi överlevde. Låt oss för en kort stund strunta i alla dystra siffror från prognos- och mätinstituten och istället titta på vad som verkligen har hänt. Då inser vi ganska snabbt vilken underbar värld vi faktiskt befinner oss i.

Det görs bättre reklam än på mycket länge. Annonsörerna är modigare än någonsin tidigare och reklambyråerna tänjer hela tiden på gränserna. Både i den kreativa utformningen och när det gäller val av nya kanaler. Våra svenska annonsörer och reklambyråer sopar prisborden rena på internationella utmärkelser. I våra ledande reklamtävlingar – Guldägget och 100-wattaren – så dundras det på med riktiga fullträffar som både berör och ger effekt.

Allt fler företag inser faktiskt kommunikationen är en ytterst central del för att man över huvud taget ska lyckas i sina affärer. Myndigheter, organisationer och företag vågar äntligen betrakta sig som annonsörer och kommunikatörer. Något som många gånger älskas av mottagarna. Nya annonsörer ser dagens ljus i takt med att gamla monopol försvinner. För att inte tala om alla nya fantastiska kanaler. Den gamla klisterdekalen ”Reklam – nej tack!” finns liksom inte på Youtube. Idag rör vi oss plötsligt fritt i gränslandet mellan reklam, information och underhållning.

Vilket tempo det är i världen. Utvecklingen har gått rasande fort både när det gäller tekniska möjligheter, kreativ höjd och möjligheten att mäta effekten av sina insatser. Vem kunde ens fantisera om en ”Färjan Håkan”, när våra enda reklamidoler en gång i tiden var Flora-reklamens Ernst-Hugo och Marabous Yvonne Lombard? När vi på 80-talet sänkte ljudet på våra tv-apparater för att inte tv-pejlarna skulle upptäcka oss? Inte kunde vi då ana att vi 20 år senare skulle bli uppvaktade av en reklamfilm med en tackkör från samma tv-pejlare som gjorde oss licensbetalare till hjältar?

Idag tar vi faktiskt ansvar för alla dem som känner sig kränkta eller diskriminerade av reklam.
Vi har sedan ett år tillbaka vår egen Reklamombudsman som företräder allmänheten, men finansieras av vår bransch. Håller vi rent framför vår egen dörr, undviker vi sannolikt ytterligare begränsningar via nya marknadsföringslagar.

All dörrar står öppna. Fler kommunicerar på nya sätt. Slut är tiderna då det satt lås på dagböckerna. Nu står de i stället på vid gavel för hela världen. Det bloggas, twittras och facebookas vilket också skapar nya och smarta möjligheter att skapa effektiv marknadsföring. Detta även om svångremmen för stunden råkar vara hårt lindad rund budgeten.

Allt som väntar på oss 2010 kan vi bara se fram mot och jag önskar er alla ett riktigt gott slut på detta år och säger som Ikeas Ingvar Kamprad: Underbara framtid – det mesta är ännu ogjort!

Inga kommentarer: