söndag 17 april 2011

En vecka i Beijing

Efter snart en vecka i sommarvarmt Beijing har jag gjort några iakttagelser. Det har förvisso inte varit helt lätt. För större delen av tiden har jag vistas i diverse konferensrum och föreläsningssalar på ett stort hotell.

Så håll till godo med dessa små reflektioner:



- Himmelska fridens torg är lika steril och tråkigt som Sergels torg. Fast betydligt större. "Stalinistisk arkitektur" har aldrig imponerat på mig. Finns det verkligen någon levande människa som tycker dessa arkitektoniska är vackra?


- Kineserna använder tangentbord med västerländska bokstäver. Trots att ytterst få jag träffat på kan ett enda ord engelska. Och sannolikt heller inget annan europeiskt språk. Förklara detta den som kan?


- Aldrig tidigare har jag sett så många Porsche Cayenne (Porsches gigantiska SUV) som här. Vare sig i Tyskland där de tillverkas eller i USA som, än så länge, är Porsches största marknad. Då priset på det mesta av alla varumärken jag stött på i butiker kostar ungefär lika mycket som hemma i Europa så antar jag att en Porsche Cayenne inte är något undantag. Är detta verkligen förenligt med Marx, Lenins och Maos ideologier? Kina är väl, än så länge, ett land som säger sig tillämpa kommunism? Kan det bli mer kapitalism än en Porsche Cayenne Turbo?