söndag 4 november 2007

Grand Canyon


1 november (dag 4)

Amerikaner är överlag vänliga. Det är t ex nästan omöjligt att åka hiss utan att någon säger hej, frågar hur du mår eller allmänt småpratar. Det är något jag gillar och när jag framför det till svenskar så säger de flesta; ”Åh, vad ytligt! De är inte ett dugg intresserade av hur du mår.” Även om så inte skulle vara fallet så är det i alla fall betydligt trevligare med en småpratande och ytlig amerikan än en tyst och inåtvänd svensk.

Idag har jag köpt nya löparskor – det fjärde paret hittills i år – och i mitt tycke den ultimata skon - Nike Zoom Elite.


2 november (dag 5)

11 timmar och 90 mil det är vad Las Vegas – Grand Canyon tar tur och retur med ett par timmar i nationalparken. Senast jag var i Grand Canyon var 1990 och då slogs jag av det fantastiska landskapet. Nu – 17 år senare – är jag tillbaka. Denna gång med Elisabeth och Henrik.

För att vara i USA är hela denna nationalpark väldigt icke-kommersiell. Inträdet går till underhåll av detta – sannolikt USA:s främsta – naturreservat. Jag har aldrig känt mig så liten och obetydlig som när jag stod på en av Canyons platåer och tittade ut över denna ofantliga vy. Iförd shorts och t-shirt. Alla andra märkte säkert att jag var van med ett betydligt kallare klimat. För de övriga besökarna – vilka till övervägande delen var amerikaner samt en handfull japaner – var klädda i fleecetröjor eller täckjackor. Kallt? Knappast. Det var ju 16 grader…


3 november (dag 6)

Och så blev man förkyld på kuppen. Detta p g a av att jag inte klädde på mig i Grand Canyon. Ett pris man får betala när man väljer att leka viking. En tröja och jag hade varit frisk idag. Jag tröstade mig med att köpa en ny elgitarr.

När denna vecka är till ända har jag – liksom resten av familjen – tillbringat sex veckor i USA. All min semester. Detta fördelat på tre resor (februari/mars, juni/juli och oktober/november). Det är inte utan att vi alla mer och mer börjar känna oss som amerikaner.


4 november (dag 7)

Med hjälp av Lufthansa flyger vi Las Vegas – Chicago – Frankfurt – Stockholm. Hej då Vegas!

Inga kommentarer: