”SVT i krismöte” gick det att läsa på bland annat Expressens och Dagens Medias sajt i går. Bakgrunden var att det i SVT-såpan Stjärnorna på slottet förekommer fem olika modeller av Mercedes-bilar. Våra stjärnor transporteras i var sin bil genom allén till det aktuella slottet.
Enligt artiklarna så ska Meter Film & Television, som producerat årets såväl som förra årets upplaga av den populära serien, ha uppgett till SVT att man betalat hyra för dessa bilar. Något Meter tydligen inte gjort.
Jag klandrar inte Meter. Tvärtom! Alla som har lite insyn i branschen vet att just så här ser spelreglerna ut. TV-kanalen (det behöver inte bara gälla SVT) och produktionsbolaget (det behöver inte bara gälla Meter) är överens om ett pris för en TV-produktion. Det överenskomna priset motsvarar inte på långa vägar produktionsbolagets kostnader. Istället finns en, mer eller mindre tyst, överenskommelse att produktionsbolaget måste hitta ”egna intäktslösningar”. Detta är SVT, och även övriga kommersiella TV-kanaler, väl medvetna om.
Denna modell är dålig. Den är dålig för produktionsbolagen. De är först och främst specialister på att producera TV-program. Inte att jobba med sponsring och programming. Den är dålig för TV-tittarna. De vet inte vad som är redaktionellt eller kommersiellt. Allt flyter istället samman. Den är dålig för hela mediebranschen då den på allvar riskerar att skada förtroendet.
Lösningen heter transparens och öppenhet. De kommersiella TV-kanalerna har friare tyglar och får i avsevärt större utsträckning än SVT samarbeta kommersiellt med annonsörer. I SVT:s fall är endast begränsad sponsring av sportevenemang och Eurovision tillåten. Ge SVT därför samma spelregler som de kommersiella kanalerna. SVT verkar redan på samma marknad. Dock med ett enda undantag - att man gör det i smyg.
Andra bloggar om: Stjärnorna på slottet, SVT, Meter Film och Television, Dagens Media, Expressen, intressant.se
Enligt artiklarna så ska Meter Film & Television, som producerat årets såväl som förra årets upplaga av den populära serien, ha uppgett till SVT att man betalat hyra för dessa bilar. Något Meter tydligen inte gjort.
Jag klandrar inte Meter. Tvärtom! Alla som har lite insyn i branschen vet att just så här ser spelreglerna ut. TV-kanalen (det behöver inte bara gälla SVT) och produktionsbolaget (det behöver inte bara gälla Meter) är överens om ett pris för en TV-produktion. Det överenskomna priset motsvarar inte på långa vägar produktionsbolagets kostnader. Istället finns en, mer eller mindre tyst, överenskommelse att produktionsbolaget måste hitta ”egna intäktslösningar”. Detta är SVT, och även övriga kommersiella TV-kanaler, väl medvetna om.
Denna modell är dålig. Den är dålig för produktionsbolagen. De är först och främst specialister på att producera TV-program. Inte att jobba med sponsring och programming. Den är dålig för TV-tittarna. De vet inte vad som är redaktionellt eller kommersiellt. Allt flyter istället samman. Den är dålig för hela mediebranschen då den på allvar riskerar att skada förtroendet.
Lösningen heter transparens och öppenhet. De kommersiella TV-kanalerna har friare tyglar och får i avsevärt större utsträckning än SVT samarbeta kommersiellt med annonsörer. I SVT:s fall är endast begränsad sponsring av sportevenemang och Eurovision tillåten. Ge SVT därför samma spelregler som de kommersiella kanalerna. SVT verkar redan på samma marknad. Dock med ett enda undantag - att man gör det i smyg.
Andra bloggar om: Stjärnorna på slottet, SVT, Meter Film och Television, Dagens Media, Expressen, intressant.se
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar