tisdag 9 juni 2009

Politisk reklam är mumbo jumbo

Debatten och valet till EU-parlamentet över för denna gång men kanske inte analysen av själva resultatet varför det gick som det gick. Om fem år är det dags igen och förhoppningsvis har våra politiska partier lärt sig den svåra uppgiften att vara tydlig med sitt budskap. Våra politiker är inte bra på detta. Det är helt enkelt för mycket mumbo jumbo i den politiska retoriken idag.

Att socialdemokraterna och moderaterna inte lockade fler väljare än förra gången vi röstade in våra EU-parlamentariker beror på att de inte haft något tydligt budskap. ”Jobben först” eller ”Använd din röst för Sveriges bästa” säger absolut ingenting. För det finns väl ingen partistrateg eller partisekreterare som på allvar tror att denna typ av intetsägande budskap fungerar?

Tänk om alla övriga annonsörer skulle vara lika dåliga som våra politiska partier i sin argumentation? Förvisso fanns det en tid då reklam den övriga reklamen till stora delar påminde om dagens politiska floskler-annonsering . Men det var i min barndom (då reklam var lika med en annons), vilket var på den tiden då inte ens människan hade satt sin fot på månen. Våra partier står kvar och stampar och gör reklam som hör hemma i 60-talet.

Det kanske trots allt inte var så förvånande att Piratpartiet trots allt blev EU-valets stora vinnare? De kan ju det här med tydliga argument.

Andra bloggar om: , , intressant.se

1 kommentar:

Bisonfredrik sa...

Bra inlägg. Ungefär samma resonemang som Nina Åkestam skrev i Resumé för en tid sedan.

Samtidigt... "Yes we can" är ju inte heller ett övertydligt och konkret budskap direkt. Men det finns förstås andra parametrar att ta hänsyn till.